Flott jubileumshelg for trenerskolen!

19/08/2013

Eggens Trenerskole ble gjennomført for 10.gang i helga med et rekordstort antall deltakere som fikk en god porsjon faglig og sosial påfyll sammen med med Nils Arne og mange andre kjente trenerprofiler.

Det hele startet fredag kveld når Nils Arne inviterte til Go'fot-kveld i Orkdal Kulturhus. Her fikk vi et grundig innblikk i det som ligger bak suksessen Nils Arne og Rosenborg oppnådde både nasjonalt og ute i Europa. I kjent stil nøyde ikke Nils seg kun med teori. Det ble også tid til å stille opp en klassisk 4-3-3 på gulvet, med deltakerne som objekter. Her gikk det på ballflytt og samtidige bevegelser i lengderetningen!

Trenerskolen fortsatte lørdag med praksisøkter på Orkla Kunstgress. Først fikk vi en kampforberedende økt med Nils Arne og Orklas A-lag og deretter var det Bjørn Hansen og Øivind Husby sin tur. De drillet Orklas G19-gruppe i pasning/ballkontroll og skudd/avslutning med øvelser hentet bl.a. fra den engelske trenerlegenden Bobby Robson, noe som også Nils Arne hadde sansen for.

Etter lunsj gikk turen inn til Lerkendal og treningsøkter på kunstgresset utenfor stadion. Først ga RBKs fysiske trener Geir Håvard Hjelde oss eksempler på oppvarmings- og hurtighetsøvelser, før Trond Henriksen fortsatte med flere varianter ferdighetsøvelser hentet bl.a. fra Ajax. Til slutt i denne sekvensen ga Ståle Stensaas og Erik Hoftun oss noen eksempler på drilling av laget i angrep med RBKs U19-gruppe som objekter.

Sekvensene ute på treningsfeltet ble avsluttet med at Erik Hoftun ga oss siste nytt om RBK-troppen før Tippeligaoppgjøret mellom RBK og VIF. Deretter gikk turen inn på tribunen der vi fikk se en litt skuffende forestilling av RBK, som resulterte i 0-0 og poengdeling.

Søndag morgen var RBKs assistenttrener Bård Wiggen på plass for å kjøre to økter på Orkla Kunstgress. Først fikk vi se Bård og RBKs U16-gruppe gå gjennom de viktigste prinsippene i RBKs forsvarsspill. Deretter var vi med på en veldig interessant reise gjennom ulike pasningsøvelser Bård har tatt med seg fra tiden i utlandet. Her ble det virkelig synliggjort hvor viktig det er med hurtig og god ballkontroll, kombinert med evnen til å orientere seg.

I lunsjen presenterte daglig leder i Norsk Fotballtrenerforening (NFT) Teddy Moen foreningen og hva slags tilbud den kan gi til sine medlemmer. Mer om dette finner du på NFTs hjemmesider www.trenerforeningen.no

Etter lunsj var det Roger Naustan sin tur på feltet. Roger med en fot både i RBK og i Byåsen (hovedtrener 2.divisjon), hadde satt opp ei økt med dribling som tema. Lokale kretstalenter var objekter og her fikk vi se ei økt bygd opp fra enkeltstående teknikkøvelser, via deløvelser og helt opp til kamplike sekvenser der spillerne måtte ha fokus både på teknikk/utførelse og taktikk/valg.

Praksisøktene på Orkla Kunstgress ble avrundet med Per Joar Hansen, Ola By Rise og 2 økter med hovedfokus på angrepsavslutning. Siste post på årets trenerskole var et besøk på Orkdalsbanken Stadion, der vi fikk se Orklas A-lag i 3.divisjon ta 3 poeng mot NTNUI.

Vi tror de nesten 90 deltakerne var relativt godt fornøyd med helga og Orkla FK, RBK og NFT ønsker allerede nå både gamle og nye deltakere velkommen tilbake neste år! PS! Det vil etter hvert bli lagt ut et fotoalbum på disse sidene med masse bilder fra årets trenerskole!