Fem magiske minutter ga ny seier

27/09/2021

Orklas kvinnelag i 3. divisjon tok høstens første seier hjemme mot Vuku sist torsdag. Mandag var det ny mulighet hjemme mot Charlottenlund. Foran kampen stod begge lagene med tre poeng. Det ble en ny god kveld for Orkla, som avgjorde kampen med fem magiske minutter i første omgang. Kampen endte til slutt 5-3.

1CB4EDD2 682A 4A15 8634 434565EDF5E5

Orkla kontrollerte kampen fra start. Charlottenlund lå dypt i banen, med en sweeper som lå 10 meter bak resten av forsvaret. Dette ga store muligheter for hjemmelaget. Kampen ble i realiteten avgjort mellom 23 og 28 minutter av første omgang. Da scoret Orkla hele fire mål. Tiril Fagerholt Bakke fikk ballen 40 meter fra Charlottenlund sitt mål. Med store avstander i bortelagets forsvar var det bare å sette fart. Fagerholt Bakke skjøt ballen trygt i mål bak Charlottenlunds keeper fra ca 16 meter. Minuttet etter snappet Fagerholt Bakke ballen på nytt etter en svak klarering av bortelaget. Et nytt lavt skudd ga ny scoring. Orkla ga seg ikke med dette. Marie Mortensen scoret på to langskudd sist mot Vuku. Etter 24 minutter sendte hun i vei en suser fra 20 meter. Det stod 3-0. Tre minutter senere var det Maria Landrø Monsen sin tur. En uselvisk Sunniva Blåsmo Haugbjørg serverte Landrø Monsen foran målet til Charlottenlund. Fire mål på fem minutter for Orkla! Kampen var i realiteten avgjort. Orkla fikk brukt mye av troppen sin i løpet av første omgang. Trener Ole Johan Helland gjorde fem bytter. Pauseresultatet var 4-0.

0CDE406C B5A8 4A62 AA78 3C1DDD28D514

I andre omgang var det et mer ubesluttsomt Orkla-lag på banen. Charlottenlund fikk en redusering på sin første sjanse i kampen etter 65 minutter. Etter reduseringen var kampen helt jevn. Maria Landrø Monsen økte til 5-1 i det 73. minutt, etter et flott forarbeid av Lovise Ramvik Berg. Mot slutten av kampen mistet Orkla presisjonen i pasningsspillet, og konsentrasjonen i forsvarsspillet. Hjemmelaget strevde med å vurdere når de skulle slå kort og når de skulle slå langt, og de gikk seg ofte fast uten å få vendt spill. Charlottenlund scoret to nye mål, et etter mye rot på dødball og et etter løp i bakrom. Andreomgangen var ikke særlig god av Orkla. Likevel kan laget glede seg over den andre seieren på rad i 3. divisjon.

Kampreferatet på fotball.no ser du her.

Søndag spiller Orkla kvinner den siste kampen i grunnspillet. Den går klokka 11.00 på Lade mot NTNUI. Deretter venter et sluttspill som avgjør hvilke lag som beholder plassen i neste års 3. divisjon. Divisjonen skal krympes fra 16 til 12 lag. Orkla FK vil gjøre det de kan for å være blant de 12!

1323A973 ACA6 46FD A96E 1F62D468DB76